PKP PLK potwierdzają plan budowy nowego odcinka sieci kolejowej pomiędzy Chorzewem-Siemkowicami a Wieluniem. Ważna dla południowo-zachodniej części województwa łódzkiego inwestycja jest wciąż w fazie projektowania. Za dwa lata mają rozpocząć się roboty budowlane.
Województwo łódzkie zapowiada stworzenie nowego ciągu linii kolejowych łączących Piotrków Trybunalski z Wieluniem. Koncepcja jego budowy wywodzi się jeszcze z epoki PRL, ale wówczas otwarto ostatecznie tylko krótki odcinek prowadzący do Bełchatowa i nieodległej elektrowni. Teraz powstać mają pozostałe fragmenty.
Za rok projekt ma być gotowy
Przedsięwzięcie jest podzielone na trzy odcinki:
Piotrków – Bełchatów – Bogumiłów (modernizacja istniejącego fragmentu i dobudowa krótkiego odcinka do podbełchatowskiej strefy przemysłowej),
Bogumiłów – Chorzew-Siemkowice (węzeł z linią 131, tzw. Magistralą Węglową) i
Chorzew-Siemkowice – Wieluń. Pierwszy i trzeci mają być finansowane z rządowego programu Kolej Plus, środkowy – z regionalnych funduszy europejskich. Krajowy zarządca infrastruktury przedstawił właśnie aktualny harmonogram prac dotyczących zachodniej części ciągu. – Planowany termin opracowania dokumentacji projektowej to drugi kwartał 2026 r. – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Realizacja robót budowlanych planowana jest zaś na lata 2027-2029 – informuje nasz rozmówca. Przypomina jednocześnie, że umowa na projekt inwestycji została zawarta w czerwcu 2023 r. Jej wartość wraz z podpisanym aneksem to 11 mln 300 tys. zł.
Cel to walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Nie zmieniły się podstawowe założenia dotyczące kształtu infrastruktury. Na planowanej trasie powstać ma pięć przystanków: Wieluń Berlinek, Ruda Wieluńska, Wierzchlas, Drobnice oraz Siemkowice. Jednym z podstawowych celów programu Kolej Plus ma być likwidowanie wykluczenia komunikacyjnego, stąd też nacisk na objęcie regularnym transportem kolejowym nieobsługiwanych dotychczas miejscowości. – Realizacja programu wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów – ocenia przedstawiciel PKP PLK.
– Program Kolej Plus jest wart 13 mld 200 mln zł – stwierdza Rafał Wilgusiak. Ok. 11 mld 200 mln zł pochodzić ma z budżetu państwa, a pozostałe 2 mld – z kasy samorządów. Polskie Linie Kolejowe zawarły z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego
porozumienie, które reguluje kwestię współfinansowania budowy wspomnianej linii przez region.